Julkaisimme tänään poliittisen urani ensimmäisen pamfletin Osmo Soininvaaran, Otso Kivekkään ja Mikko Särelän kanssa. Pamfletti koskee kaupunkisuunnittelua: millaisessa Helsingissä asumme tulevaisuudessa. Yksi keskeinen ajatus on, että kaupungin kasvaessa kannattaa muuttaa sisääntuloteitä kaupunkibulevardeiksi, jolloin saamme merkittävästi lisää rakennusalaa. Kuka kaipaisi Mechelininkadun tai Mannerheimintien tilalle moottoriväyliä? Kaupunkibulevardien myötä syntyy oikeaa kaupunkia, jossa palvelut ovat lähellä. Nykyvaihtoehtona asuntopulaan kaupunkisuunnitteluvirastossa on esitetty useiden viher- ja virkistysalueiden rakentamista pala palalta. Tätä vaihtoehdottomuutta vastaan olemme viimeisen neljän vuoden aikana kaupunkisuunnittelussa vääntäneet kättä.

Yksi kauaskantoisista kysymyksistä Helsingin seudulla tulee olemaan, missä seuraavat 400 000 helsinkiläistä asuvat. Vastaukset tähän kysymykseen määrittävät kaupunkirakennetta ja vaikuttavat kulttuuriin, talouteen, hallintorakenteeseen, seudun menestykseen ja kaikkeen muuhunkin.

Maakuntakaavassa varaudutaan 430 000 asukkaan kasvuun vuoteen 2035 mennessä pääosin Helsingin seudulla. Jos kaiken annetaan jatkua niin kuin ennenkin, uudet asunnot rakennetaan pääosin pitkin kehyskuntia pieninä paloina: Nurmijärvelle, Tuusulaan, Vihtiin, Mäntsälään, Sipooseen  ja  Kirkkonummelle. Moottoritiet täyttyvät ruuhkista ja niiden lisärakentamista vaaditaan kovaan ääneen. Siihen kuluu miljardeja, mutta sekään ei riitä, koska kehäteitä ei voi leventää loputtomasti. Toinen vaihtoehto on nakertaa pikkuhiljaa asukkaille tärkeät viheralueet.

Siksi suurin osa uusista asunnoista kannattaa rakentaa Kehä I:n tasolle tai sen sisäpuolelle, ja lähes kaikki pääkaupunkiseudulle. Tällöin liikenne voi perustua pääosin joukkoliikenteeseen, kävelyyn ja pyöräilyyn, mikä tekee kaupunkirakenteesta toimivamman, seudusta taloudellisesti menestyvämmän ja pienentää päästöjä. Tärkeät  viheralueet voidaan säilyttää. Kaikki voittavat.

Nykysuunnittelulla Punavuoren, Kallion tai Töölön kaltaisen kaupungin rakentaminen ei ole mahdollista mm. pysäköintinormien takia. Juuri tämänkaltaisessa Helsingissä monet kuitenkin haluaisivat asua.

Tässä pamfletissa kerrotaan, miten se on mahdollista.